29 березня 2021

Для батьків

 


   Що відбувається з дитиною, коли їй не вистачає уваги? Уявіть кімнатну квітку, яка знаходиться у Вас в погано освітленому місці. Чи спостерігали Ви, як ростуть листя у квітки? Куди вони спрямовані? Звичайно туди, де сонячні промені охоче дарують квіточці своє цілюще світло. Те ж відбувається і з дітьми. Їм дуже потрібна, просто життєво необхідна Ваша увага. Будь-якій дитині вкрай важливо, щоб на неї хоч якось реагували: якщо не реагують позитивно, то, так і бути, негативно. І ось уже в хід йде істерика, агресія, блазнівська поведінка. Запам'ятайте, діти ніколи не допустять, щоб їх ігнорували !!! Дитина, яка не отримує увагу з боку значущих дорослих, буде прагнути звернути на себе увагу будь-яким способом, частіше небажаним в силу незнання, недосвідченості. Перебуваючи в колективі однолітків, буде намагатися, щоб її голос був голосніше за інші голоси, щоб на неї дивилося більше очей, ніж на інших дітей. Дитина в дитячому саду, школі буде виставлятися напоказ, вести себе, як "блазень". Якщо не проявляти увагу до дитини, то в майбутньому ми отримуємо дорослу людину, яка не здатна розуміти, що відбувається з іншою людиною, співпереживати. Вона буде сконцентрована на собі. Але, погодьтеся, без емпатії, без прагнення до розуміння іншої людини не вийде контакту і по-справжньому близьких відносин. Брак уваги до дитини формує у неї стан жертви, негативне ставлення до себе, свого майбутнього, злість на те, що недолюбили, недодали, відчуття своєї непотрібності. P.S. Щоб дитина не відчувала в майбутньому розчарованість в собі, оточуючих. Не відчувала залежність від думки інших людей. Щоб не відчувала образу, страх, агресію. Не мала занижену самооцінку. Дуже важливо давати уваги стільки, скільки потрібно конкретно Вашому улюбленому малюку. Подаруйте дитині своє тепло. Станьте турботливим сонечком для своєї квіточки)) Автор: Горбунова Інга

26 березня 2021

Кишенькова книжка власними руками


     Сьогодні пропоную переглянути цікаву інформацію про книги та виготовити маленьку кишенькову книжечку, в яку можна вписувати актуальні для вас цитати та вислови відомих людей.



 

24 березня 2021

Топ 5 кращих підліткових книг

 

1. МАЛГОЖАТА-КАРОЛІНА ПЕКАРСЬКА, «КЛАС ПАНІ ЧАЙКИ»

Книга польської письменниці із серії "Сучасна європейська підліткова книга". Роман розповідає про життя героїв у невизначений період юності, "міжсезоння", коли школа закінчується, а доросле життя все ще не почалося. Стільки нового попереду! І не тільки веселощі, а й справжні життєві труднощі й перші реальні випробування, результат яких - не оцінка у щоденнику, а твоя власна доля.

У романі місце знайшлося для всього, що турбує молодь: роздуми про майбутнє, конфлікти з батьками, перипетії вступної кампанії до вузу, і, звісно, кохання.


Наталія Матолінець, «Академія Аматерасу»

2. НАТАЛІЯ МАТОЛІНЕЦЬ, «АКАДЕМІЯ АМзАТЕРАСУ»

Книга для підлітків, від якої будуть в шоці навіть дорослі.

Адже авторка плавно веде читача до думки, що найцікавіші подорожі на світі – це подорожі вглиб себе, а найважливіша битва у житті – то битва із самим собою. Що дружба варта того, аби обійти правила, а кохання завжди сильніше за смерть.

І що бути людиною – складна, але священна місія, котру повинен виконувати кожен із нас. І все це – на тлі казкової історії про магічну Академію Аматерас, Колесо Долі, древніх богів та незвідані могутні сили.


Лорі Андерсон, «Говори»

3. ЛОРІ АНДЕРСОН, «ГОВОРИ»


Щоденник 13-річної дівчинки, в якому вона описує все, що з нею відбувається. Самотність та відчуженість – всередині; насильство, лицемірство та байдужість – ззовні. Історія, що жахає своєю реалістичністю, та водночас транслює в кожному ряду – «Не повторюй цих помилок. Не мовчи. Просто говори».

Лорі Андерсон вдалось створити книгу 2 в 1: і для дітей, і для дорослих. Підлітки знайдуть в ній моральну підтримку. Батьки зрозуміють, що насправді коїться на душі у «проблемних» дітей.


Дорж Бату, «Франческа. Повелителька траєкторій»

4. ДОРЖ БАТУ, «ФРАНЧЕСКА. ПОВЕЛИТЕЛЬКА ТРАЄКТОРІЙ»

До яких тільки "топів" не входить книга Доржа Бату! Недолуга, смішна і просто РЖАЧНА дівчина з Сицилії Франческа - новий кумир тисяч українських читачів.

Кумедні історії, які постійно відбуваються з його запальною та інфантильною колегою, Дорж Бату почав записувати просто тому, що шкода було забувати такі смішні оказії. А згодом їх набралося стільки, що матеріалу б вистачило на книгу. Та ще й не одну - після шаленого успіху "Повелительки траєкторій" Бату написав продовження. ческа. Володарка офіцерського жетона"""". 
Читання обох книг справляє таке враження, ніби дивишся улюблений серіал, з якого не хочеться "виринати" у реальний світ. За сюжетом, жарти постійно супроводжуються описом того, як живеться науковцям та співробітникам аерокосмічної промисловості у Сполучених Штатах.

ОЛЬГА ВОЙТЕНКО, «У СВІТЛІ СВІТЛЯКІВ. НА ПОРОЗІ НОЧІ»

Книга, яка рве тінейджерам шаблони. Як це – жити без Інтернету та мобільного зв’язку? Як можна відкласти планшет і піти невідомо куди? Як взагалі йти кудись у світі, з якого зникло світло?

Головні герої доводять, що справжнє світло – це не електрика, а щось набагато глибше. І вони віднайдуть це разом з читачами.

Про користь читання книг

     


    1. Читання збільшує словниковий запас.

Особливо якщо ви читаєте твори різних авторів і жанрів, стикаючись зі словами й термінами, які рідко вживаються в повсякденній мові.

    2. Читання робить розумнішим, відточує аналітичні здібності і покращує концентрацію.

Читання "включає" мозок, змушує його працювати.

    3.  Читання дозволяє прожити життя інших людей.

І ви знаєте, це унікальна можливість. Ваша уява сама  намалює декорації. Жоден фільм не дасть вам такої можливості.

    4. Читання зміцнює пам’ять.

Незаперечний факт. Для розуміння твору потрібно запам’ятати безліч речей і нюансів, а це тренує пам’ять. 

    5. Читання розвиває уяву.

І чим більше ви читаєте, тим ваша здатність фантазувати краща: ви регулярно програвайте в голові все те, про що читаєте.

    6. Читання допомагає в спілкуванні.

Воно вдосконалює мовні навички та дозволяє ясно і чітко викладати свої думки. Адже не дарма Вольтер, французький філософ-просвітитель XVIII століття, стверджував: «Читаючи авторів, які добре пишуть, звикають добре говорити».

    7. Читання відкриває світ і додає впевненості в собі.

Будь-яка книга, по суті, є новим віконцем у світ. Вона допомагає його пізнати і дізнатися, можливо, з абсолютно іншого  для вас боку.

    8. Читання знижує стрес.

Доведено, що лише шість хвилин читання знижує рівень стресу на 65%. Навіть від нудьги рятує. Ритміка та захоплюючий сюжет художньої літератури дозволяють відволіктися від своїх проблем та заспокоїтися.

     9. Читання зміцнює сон.

Тільки якщо ви заміните щовечірній перегляд  телевізора читанням паперової книги. Справа в тому, що підсвічування його екрану, а також екрану інших гаджетів, пригнічує вироблення відповідального за міцний сон гормону мелатоніну. А ось книга в цьому плані цілком безпечна.

    10. Читання допомагає у вирішенні складних завдань.

І мова не про математичні приклади. Читання, підвищуючи соціальні навички, наділяє здатністю розділяти загальноприйняті стандарти, міфи, нав’язані думки та свої власні. Інакше кажучи, допомагає легше зорієнтуватися в навколишньому світі й налагодити потрібні соціальні контакти.

 


23 березня 2021

Сайти для дітей українською мовою


Казкар
 - один з українських сайтів, що містить багато цікавих казок, легенд та ігор для дітей.



Кращі казки світу  -  чудовий ілюстрований сайт.



Читанка  -  сайт, що містить книги, які не можна купити в магазині


22 березня 2021

ДОФАМІНОВА ЗАЛЕЖНІСТЬ

 Спостерігаю картину спілкування дочки з мамою,

 - «Мама, дай телефон".

- "НЕ ДАМ! Ти багато сьогодні грала "- говорить мама, ховаючи телефон подалі в свою дамську сумочку.

 - "Мені нудно!!!" - почала істерити дівчинка. - «Ну, дай телефон! Ти, що не розумієш, що мені нудно .. »- починає демонстративно плакати чекаючи, що отримає своє (перевірена схема)

- «На! ... Візьми !!!, - мама роздратовано витягує телефон з сумки і віддає дитині.

Дівчинка заспокоюється і пропадає на кілька годин. Тиша.

Пригадую, як на одну зі змін табору-клубу «Я та інші», була дитина з ігровою залежністю. Йому було ВСЕ не цікаво, ніякі майстер-класи не приносили задоволення, ні групові ігри, ні анімації, а ні спорт. Він весь час говорив, що мені нудно. І постійно плакав батькам в телефон, що це самий занудний табір, де йому доводилося побувати, що йому тут дуже нудно (табір без гаджетів). Питаю, - «якби у тебе була чарівна паличка, щоб ти змінив би в нашому таборі -« дозволив би грати на смартфоні »- не піднімаючи голову, відповідає 10 річний хлопчина. Продовжую питати, щоб зрозуміти про захоплення дитини - «А що тобі найбільше подобається робити?». Чую - «грати на телефоні!». - А як ти проводиш час? - продовжую цікавитися. - «Приходжу додому зі школи, граю на смартфоні, роблю уроки потім знову граю». - «Тобі подобається як ти живеш, ти відчуваєш себе щасливим?» - знову цікавлюся. - «Коли є смартфон - так!».

Зараз багато батьків стикаються, що без гри на смартфоні дітям стає нудно. І батьки поспішають врятувати дитину від нудьги - даючи знову смартфон. І можливо, позбавити себе від дитячого ниття. У дитини не формується переносимість до такого стану. Їй складно вигадати гру, розважити себе, щоб позбавити себе нудьги. Дитина може довго нудитися, але в голову не приходять ідеї, щось створити з паперу, побудувати з конструктора літак або зліпити з пластиліну. Навіть якщо хтось і запропонує альтернативу створити гру в НЕ онлайн - це буде нудно.

Ігрова залежність або інтернет-залежність - ЛЕГКО ФОРМУЄТЬСЯ З РАННЬОГО ДИТИНСТВА. Мозок дитини сприйнятливий і пластичний. У смартфоні картинки швидко змінюються, в грі багато ступенів складності і багато заохочень, досягнень, виграв і отримав задоволення. В інтернеті багато не завжди корисної для дитини інформації. Мозок посилено харчується і з'їдає все. Чим харчується мозок дитини батьки не в змозі простежити. Часто на це не вистачає часу. А потім дитина, стикаючись з життєвими труднощами, все більше і більше хоче залишатися в онлайн. Там добре і цікаво. Там є віртуальні друзі (які ніколи не прийдуть в гості), відносини, спільні ігри, там хочеться жити. І діти живуть в штучному і барвистому світі, де хибним способом задовольняються їх потреби. А з реальністю все стає погано, спілкування мало, друзів теж, вчитися не хочеться, багато чого не цікаво, в загальному знову «нудно». Мама і тато зайняті, і з ними також «нудно». Нічого не хочеться. Хочеться отримати дозу «в руки смартфон». І заради цього дитина готова швидше прибрати в своїй кімнаті, зробити уроки, та що завгодно зробити, щоб тільки отримати від батьків смартфон. У моїй практиці у підлітків були і істерики, і демонстрація суїциду, коли дитину позбавляли смартфона.

Причина проста, отриманий досвід життя в онлайн і іграх створює певні зміни в мозку, формуються нейронні зв'язки ДЕ і ЯК можна отримати задоволення. Пластичний мозок дитини граючи комп'ютерні ігри або живучи в онлайн отримує велику дозу дофаміну, гормону задоволення. У реальному житті неможливо отримати таку дозу, тільки лише приймаючи наркотики. Коли діти живуть в онлайн від 3 до 5 годин, доза стає настільки сильною, що пропадає інтерес до життя, до хобі, до гуртків, до навчання і навіть до самого себе. Реальність стає похмурою і сірою - і знову підживлюється бажання втекти від реальності. Створюється замкнутий цикл.

Були випадки в моїй практиці, дитина чекала, коли батьки заснуть і до ранку грала тижнями (батьки про це навіть не знали), поки психіка не дала збій. Уже втрутилася психіатрія.

Дофамін - це гормон, який відповідає за заохочення від будь-якої діяльності. Організм отримує нагороду у вигляді дофаміну щоразу, коли дитина набирає рівень у грі. Гормон дофамін відноситься до широкого класу під назвою «катехоламіни», він підвищує уважність, створює гарний настрій, створює прихильність і коли його багато призводить часто до перевтоми. Дитина граючи втомлюється. По-справжньому втомлюється. Потім не вистачає сил, щоб робити уроки.

Дитина проживаючи життя в Інстаграм, в ютуб і в комп'ютерних іграх, і мозок, який в процесі формування, настільки перенасичується дофаміном, що йому стає складно правильно визначати, що добре і погано. Кольори віртуальності стають насиченими і яскравими. Мозку стає все важче переключитися на враження, що приходять з реального світу. Формується з дитини «Дофаміновий наркоман». Потрібна доза і він її вимагає, а батьки дають!

ЩО ВІДБУВАЄТЬСЯ З ДИТИНОЮ, ЩО БАГАТО ПРОВОДИТЬ ЧАСУ В ОНЛАЙН:

- стає дратівливною і емоційною, примхливою;

- агресивною, коли стикається з фрустрацією;

- з'являється безсоння;

- падає успішність (притупляються пізнавальні інтереси);

-стає розсіяною;

- слабо розвивається уява (складно, щось придумати своє);

- реальність стає чорно-біла, втрачається інтерес до життя;

- стають не цікаві гуртки та інші захоплення в реальності;

- не вміє спілкуватися;

- стає не цікавою для інших;

- з'являються проблеми із зором і хребтом;

- не вміє долати труднощі (швидко здається);

- мало рухається;

- послаблюється імунітет;

- формується сильне «Я віртуальне» і слабке «Я реальне»;

- формується залежність.

В здоровому варіанті можна отримувати дофамін невеликими порціями, радіючи життю, спілкуванню з друзями, насолоджуючись природою, погодою, хобі, подорожжю. І якщо ви надумали зменшити перебування дитини в онлайн, тоді разом створіть їй цікаве життя в офлайн. Створіть можливість отримувати дофамін в реальному житті здоровим способом. І не поспішайте рятувати від нудьги. Нехай дитина побуде в ній і придумає щось своє, свою реальну гру, запросить друга, і вони пограють в УНО, в Монополію, помалюйте або поліпіть. Нехай сама, а не ви для неї.

ДУЖЕ ВАЖЛИВО:

- Комп'ютерну гру можна давати грати тільки на 30 хв в день (щоб не сформувалася залежність). Пояснюйте дитині, ЧОМУ ви ставите обмеження. Важливо, щоб вона розуміла.

- 30 -40 хвилин улюбленого ютуба або мультфільму в день. Не більше (турбота про мозок дитини). Обмеження робляться з повагою до особистості дитини.

- За годину до сну ніяких гаджетів (мамі з татом також корисно побути без гаджетів, раптом збільшиться інтерес один до одного). Гаджети корисно прибрати з дитячої.

- золотий час укладання дитини спати з 21.00 до 22.00. Сон любить темряву і тишу. (Поліпшується самопочуття дитини на наступний день).

- Посилювати сімейні традиції: грати в ігри вечорами з дітьми, спілкуватися, спільні вечері без гаджетів, прогулянки на велосипеді, запрошувати друзів в гості граючи в звичайні і цікаві дворові і настільні ігри.

- Формувати хобі у дитини, дати можливість вибрати собі гуртки за інтересами. (Формується цінність того, що я можу).

- І дитині потрібний рух! Спорт в допомогу! (Формується стресостійкість)

- Прогулянка на вулиці від 2 до 4 годин день (кисень потрібен для живлення мозку)

- Формувати культуру обіймів в родині від 8 раз в день (формується здорова прихильність до близьких)

- Багато приємних слів один одному (формується цінність себе)

- Батькам бути прикладом вільної людини (діти наслідують).

!!! (Важливо! Без крайнощів! Не варто повністю позбавляти дитину інтернету або ігор на телефоні)

Батьки в процесі виховання дитини змушені робити обмеження. Кожен батько/мама бажає, щоб дитина була щасливою, іноді стає нестерпним стан страждання дитини, хочеться врятувати її від «нудьги», допомогти. Але, якщо ми по-справжньому любимо своїх дітей і бажаємо їм кращого, потрібно знайти в собі сили зменшити всередині себе напругу і дискомфорт, який ми відчуваємо, коли ставимо обмеження. Нам хочеться сказати: «ТАК» своїм дітям набагато частіше, але іноді сказати: «НІ» - це найкраще що ми можемо зробити для своєї дитини. Осмислені обмеження - створюють безпеку для вашої дитини.

Автор. Наталія Простун, дитячий і сімейний психолог

Рекомендована публікація